Wil je als zelfstanding instructeur Basic Life Support (BLS-AED) kunnen optreden? Dan kun je bij OSG/ACM terecht voor de opleiding Instructeur Basic Life Support (BLS-AED). Deze cursus is gecertificeerd door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Om onderwijs te geven in reanimatie, dien je een opleiding te volgen voor BLS-instructeur.
In deze opleiding wordt speciale aandacht besteed aan de oorzaken van een hartstilstand en de vaardigheden die bij Basic Life Support van toepassing zijn. Voorafgaand aan de cursus krijg je een studieopdracht toegestuurd. Het is belangrijk om deze voor aanvang van de cursus voor te bereiden. Tijdens de cursus leg je een examen af : Basale Reanimatie volwassenen (theorie en praktijk) en het Examen AED (theorie en praktijk).
De cursus start met een competentietoets. De cursist dient de reanimatievaardigheden conform de richtlijnen van de ERC/NRR te tonen. Daarnaast wordt de kandidaat-instructeur tijdens de cursus Instructeur Basic Life Support voortdurend geëvalueerd op inzet, gedrag en de omgang met materialen. Deze evaluatie wordt meegenomen in de eindbeoordeling. Voor instructeurs EHBO geldt dat het zijn of haar eigen verantwoordelijkheid is om in het bezit te zijn van een geldig diploma Instructeur EHBO. Als bij registratie blijkt dat de cursist niet in het bezit is van een geldig diploma, wordt de cursist niet erkend als instructeur. Er vindt dan geen restitutie van het cursusgeld plaats.
Inhoud cursus
Competentietoets, voorbeeldles en didactiek staan centraal op de eerste dag van de cursus Instructeur BLS-AED. Verder komen praktijk en scenario’s aan bod en de toetsing van praktijk en theorie. Tijdens de tweede dag staan theorie en lesgeven centraal.
Vaardigheden Instructeur BLS
De instructeur BLS beheerst na het afronden van de Basis Instructeur Cursus (BIC) de volgende vaardigheden:
– Kan een BLS demonstratie geven, inclusief het gebruik van een AED (volgens de actuele richtlijnen NRR)
– Kan actuele presentaties geven van de basiscursus basale reanimatie (BLS ) en de opfris- en vervolgtraining (BLS )
– Kan een lesplan voor een opfris- en vervolgtraining opstellen
– Kan cursisten begeleiden tijdens het uitvoeren van scenario’s (uit het scenarioboek), volgens de principes van voorbereiding, uitvoering en afsluiting
– Coachingsvaardigheden voor formatief handelen, gebruik makend van de 4 stappen instructietechniek, mastery learning en effectieve feedback geven (volgens de methodes directe feedback, Pendleton en Learning Conversation)
– Kan reflecteren op het eigen handelen als (Kandidaat-) instructeur
Accreditatie
Basis:
ABC1 12
V&VN 12
NAPA 12
VSR 12
Opfris:
ABAN
V&VN
NAPA
VSR
Register Zorgprofessionels
NVBMH